Total Pageviews

Saturday 12 March 2011

Aku si Pemandu Pelancong

Tugas aku cuma bercakap,
Sewaktu dalam bas,aku cuma bercakap..
Ramai orang bagi perhatian kat aku,
Dorang dengar setiap kata-kata aku..

Namun,tugas aku hanyalah dalam bas,
Bila diluar bas,aku kelu tidak berkata-kata..
Setiap suaraku tidak didengari,
Sepatah ayatku tidak diendahkan..

Tugas aku cuma membawa pelancong ke destinasi mereka,
Sewaktu dalam bas, ramai yg memerhati..
Seketika mereka menukar pandangan,
Tapi akan kembali melihat aku..

Namun, tugasku hanya membawa mereka ke destinasi mereka,
Setelah mereka memijak bumi yang dituju aku di abaikan,
Aku akan hilang dari pandangan,
Sekali mereka meninggalkan aku,mereka akan terus pergi..

Tugas aku cuma berkongsi pengetahuan,
Ape yang aku tahu,aku akan kongsikan..
Kadang-kala mereka akan bertanyakan soalan,
Aku akan jawab dengan sopannya..

Namun,setelah mereka tahu apa yang mereka tidak tahu,
Aku tidak lagi diperlukan,
Tiada lagi soalan,
Dan tiada lagi jawapan..


Inilah nasibku,
Ibarat angin lalu,
Terasa sewaktuku menyentuh bahumu,
Namun dilupakan setelah aku berlalu.

No comments:

Post a Comment